Woensdag 1 juni: het examen samenspel

woe, 01/06/2016 - 19:14

In oktober mochten we zeven jeugdige muzikanten in de grote fanfare verwelkomen. Zij studeren nog aan de muziekacademie en zijn dus verplicht om samenspel te volgen. Gelukkig keurde de gemeenteraad het voorstel van de drie fanfares (Bouwel, Grobbendonk en Herenthout) goed om dat samenspel te volgen in één van deze orkesten. Officieel kreeg deze formule de mooie omschrijving ‘Alternatieve Leer Context’, of voor de kenners ‘ALC’.

Binnen ALC zijn deze muzikanten verplicht één keer per jaar een examen samenspel af te leggen voor een jury en wordt via de officiële aanwezigheidslijst bijgehouden of ze regelmatig naar de repetitie komen. Als orkest helpen we onze jonge muzikanten met veel plezier.

Op 1 juni was het zover. Naast onze fanfare mochten ook de jeugdfanfare van de Koninklijke Fanfare Sint‐Donatus uit Bouwel en de Koninklijke Harmonie De Broedermin uit Grobbendonk aantreden.

Het jeugdorkest uit Bouwel beet de spits af met enkele stevige nummers. Een 12-tal jonge koperblazers lieten het beste van zichzelf horen in een heel gevarieerd programma.

Vervolgens was het de beurt aan de harmonie uit Grobbendonk. Aangezien zij in het najaar mee doen aan de provinciale wedstrijd, hield de harmonie deze avond haar eerste try‐out van het concoursprogramma. Het waren stevige stukken en het klonk al behoorlijk. Toch is er nog wat werk aan de winkel, want ze hadden de stukken nog maar twee of drie weken ervoor gekregen.

Als laatste trad de Koninklijk Fanfare Sint‐Pieter aan. Met ‘Cry of the Falcon’ van Kevin Houben en ‘Total Toto’, een medley van de Amerikaanse groep Toto, konden we de jury overtuigen dat er talent zit in onze nieuwe jonge muzikanten en enkele volwassen muzikanten die nog muziekschool volgen. Ze zijn geslaagd met grote onderscheiding; de groep kreeg 87,50%. Na het einde van het concert konden de muzikanten nog genieten van een frisse pint getapt door de leden van Levensloop.

Tijdens de eind evaluatie met de afgevaardigden van elke vereniging en de muziekacadamie was iedereen het er unaniem over eens dat deze werkwijze zowel voor de orkesten als voor de jeugd muzikanten de ideale leerschool is om mee te kunnen draaien. Elk orkest heeft jonge muzikanten nodig om te blijven bestaan en op deze manier blijft de continuïteit gegarandeerd. Voor de jeugd is het dan weer een muzikale en technische uitdaging om mee te kunnen spelen in een groot orkest en krijgen ze al wat verantwoordelijkheidszin om zich ten volle te engageren voor de groep.

Ook volgend schooljaar wordt deze formule dus verder gezet en zijn de muzikanten vrijgesteld van het samenspel in de muziekacademie!